Mobilní zařízení

Pořídili jste GPS lokátor nebo tracker pro dítě (hodinky, do kterých se vloží SIM karta), abyste měli online přehled, kde se sledovaný nachází? Nechce se vám stále připojit, přestože jsou datové služby poskytované operátorem v pořádku? Zařízení je stále offline a nechce se ho připojit k internetu? Zkuste níže uvedené řešení.

Popsané problémy, kdy je tracker stále offline, se vyskytují u zařízení, koupených obvykle mimo EU (Čína – Aliexpress, Wish…) a nejsou tak správně připraveny na práci v sítích evropských operátorů. Přesně řečeno neumí se připojit k datové síti operátora, protože nemají správně nastavený APN (Access Point Network). Ale i některé notebooky s integrovaným modemem mají chybně konfigurovaný APN, třeba jen pro jednoho konkrétního oprátora v ČR a u ostatních pracuje. Pokud se obrátíte na svého mobilního operátora s prosbou o pomoc, obvykle vás odbyde s tím, že toto zařízení nepodporuje a máte se obrátit nadodavatele, který vám zařízení prodal.

Jak potom nastavit dětský tracker, konkrétně dětské hodinky s GPS a SIM kartou, model prodávaný na Aliexpress a označený „Hold Mi GPS Smart Watch Q750 Q100 Baby GPS Smart Watch With Touch Screen SOS Call Location Device Tracker for Kid Safe PK Q80“?

Po vložení SIM (s vypnutým PINem) do hodinek se připojí k síti, ukážou signál, je na ně možné zatelefonovat z jiného mobilu, ale to je vše, co se s nimi dá provést. Dodávaná mobilní aplikace po přidání hodinek (QR kódem) stále hlásí, že jsou hodinky offline. Samy hodinky neumožňují žádnou konfiguraci, protože zde není menu s možnostmi, jako třeba v mobilu.

Je potřeba hodinkám říct, jaký APN mají použít pro připojení na internet, což se provede jednoduše zasláním konfigurační SMS z jiného mobilu. SMS zpráva musí mít přesný tvar a správné parametry. Její obecný formát je:
pw,123456,apn,APN_NAME,USERNAME,PASSWORD,MCCMNC#
Je nutné dodržet jako oddělovač čárku a za žádnou čárkou nesmí následovat mezera!

Pro české operátory stačí nakonfigurovat pouze APN, ostatní parametry jako jméno, heslo, proxy zůstávají prázdné. Proto je několik čárek za sebou bez jakékoliv hodnoty. Konfigurační SMS pak vypadá takto:

Vodafone:
pw,123456,apn,internet,,,23003#

T-mobile:
pw,123456,apn,internet.t-mobile.cz,,,23001#

O2:
pw,123456,apn,internet,,,23002#

Další operátory a jejich nastavení je možné najít na řadě webů po internetu, hezky zpracované jsou tyto stránky: https://www.apnsettings.org. Např. slovenský O2 má konfigurační SMS:
pw,123456,apn,o2internet,,,23106#

SMS tedy zašlete z jakéhokoliv mobilu jako běžnou textovou SMS zprávu na telefonní číslo SIM karty, vložené v chytrých hodinkách. Mělo by se Vám vrátit potvrzení o doručení a hlavně SMS správa od hodinek, že nastavení přijaly. Pak stačí hodinky vypnout a zapnout. Po naběhnutí a zobrazení indikátoru síly signálu operátotorovy sítě by se měl pochvíli objevit i symbol dvou šipek (jedna nahoru a jedna dolu), symbolizující příchozí a odchozí datovou komunikaci. Pak jsou terpve hodinky úspěšně připojeny k síti internet a budou vyhledatelné i mobilní aplikací.

Pokud vám uvedený popis pomohl s nastavením vašich hodinek nebo podobného zařízení, napište prosím do komentáře krátký vzkaz, jaké zařízení jste zprovoznili.